ERGO HESTIA Olsztyn

Śpij spokojnie...

www.hestiaolsztyn.pl


STU Ergo Hestia S.A.
Filia Olsztyn
Agencja Wyłączna
Ergo Hestia Olsztyn, Ubezpieczenia Olsztyn, AC Olsztyn, Ubezpieczenie Olsztyn, OC Olsztyn, Tanie OC, Ubezpieczenie Domu, Ubezpieczenie Mieszkania, Najtańsze OC, Ubezpieczenia na Życie, Ubezpieczenia Domu, Ubezpieczenia Mieszkania, Auto Casco Olsztyn, Ubezpieczenie Samochodu, OC Samochodu, Ubezpieczenie Pojazdu, Ubezpieczenia Samochodu, OC Pojazdu, Tanie Ubezpieczenie, AC Samochodu, AC Pojazdu, Ubezpieczenia Pojazdu, Tanie Ubezpieczenie, OC Tanio, AutoCasco Olsztyn, Ubezpieczenia Firmy, Ubezpieczenie na Życie, Ubezpieczenie Transportu, OC Tanie, Ubezpieczenie Firmy, Ubezpieczenia Cargo, Ubezpieczenia Zdrowotne, Auto-Casco Olsztyn, Ubezpieczenia Transportu, Ubezpieczenie Cargo, Ubezpieczenie Zdrowotne.

Adres biura:

Ergo Hestia Ubezpieczenia

STU ERGO HESTIA S.A.
ul. Witosa 25
10-688 Olsztyn

Ubezpieczenie OlsztynSkrzyżowanie ze światłami ulicy Witosa z ulicą Janowicza.
Ubezpieczenie OlsztynNowa obwodnica Jarot przy pętli autobusowej i supermarkecie "Stokrotka".
Ubezpieczenie OlsztynGodziny otwarcia biura: PN-PT 9.00-17.00

Mapka dojazdowa

Kontakt:

Ergo Hestia Ubezpieczenia



Ubezpieczenie OlsztynTelefon komórkowy: 698-838-495 (godziny 9-20)
Ubezpieczenie OlsztynTelefon stacjonarny: (89)651-20-97 (godziny 9-16)
Ubezpieczenie OlsztynFax: (89)651-20-97
Ubezpieczenie Olsztyne-mail: ubezpieczenia.olsztyn@gmail.com

Kontakt z agentem






Wyświetl większą mapę

Ergo Hestia Olsztyn

Skrzyżowanie ze światłami ulicy Witosa z ulicą Janowicza. Nowa obwodnica Jarot przy pętli autobusowej i nowej "Stokrotce".
Godziny otwarcia biura: PN-PT 9.00-16.00
ul. Witosa 25 Olsztyn, Jaroty
Phone: (89) 651-20-97




Sprzedaży aut z polisą można zakazać!

Orzeczenie: Każde państwo członkowskie może ustanowić zakaz kierowania do konsumentów ofert wiązanych, których co najmniej jeden element jest usługą finansową. Dotyczy to np. sprzedaży samochodów wraz z ubezpieczeniem. Tego rodzaju ogólnemu zakazowi mogą towarzyszyć dokładnie określone wyjątki - orzekł luksemburski Trybunał Sprawiedliwości. Problem stanowienia praw ograniczających swobodę świadczenia usług, także finansowych, powstał w Belgii. Citroën Belux, działający w podwójnej roli, a więc sprzedawcy aut i agenta ubezpieczeniowego, zaproponował swoim nowym klientom sześciomiesięczny upust w cenie kompletnego ubezpieczenia samochodów, kupowanego na cały rok. Oferta była skierowana zarówno do nabywców samochodów, jak i do zainteresowanych wyłącznie ubezpieczeniem o handlowej nazwie Omnium. Ta specjalna propozycja salonu samochodowego została uznana przez stowarzyszenie pośredników ubezpieczeniowych i finansowych (FvF) za zakazaną przez belgijskie prawo ofertę wiązaną. Tym samym belgijski Citroën naraził się na zarzut stosowania nieuczciwych praktyk handlowych. Konkurenci, działając przez FvF, pozwali więc dilera przed sąd gospodarczy w Brukseli. Ten orzekł w I instancji, że skoro oferta była skierowana do potencjalnych nabywców nowych samochodów, to łamała ustawowy zakaz. Również sąd odwoławczy przychylił się do opinii, że pół roku darmowego ubezpieczenia Omnium mogło być uzależnione w oczach przeciętnego konsumenta od zakupu nowego Citroëna. Zapytał więc Trybunał Sprawiedliwości, czy takie prawo, jak obowiązujące w Belgii, zakazujące co do zasady sprzedaży wiązanej towarów razem z usługami finansowymi, jest zgodne z traktatem o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) i dyrektywą 2005/29/WE dotyczącą nieuczciwych praktyk handlowych. TS przypomniał, że dyrektywa wymaga, by przedsiębiorcy świadczący usługi finansowe bezwarunkowo musieli informować klientów o ich istocie i skutkach ze względu na złożoność produktów finansowych i związane z nimi poważne ryzyko ekonomiczne. Wynika z tego - zdaniem sędziów europejskiego sądu - że oferty wiązane, których co najmniej jeden element jest usługą finansową, są co do zasady przez dyrektywę zakazane. Co więcej, państwa członkowskie mogą nałożyć na przedsiębiorców jeszcze bardziej restrykcyjne wymagania w zakresie usług finansowych i transakcji wiązanych z ich udziałem. I nie zależy to od stopnia złożoności ani ryzyka tego rodzaju usług, ani tym bardziej od tego, czy produkt składa się wyłącznie z usług finansowych, czy też taka usługa towarzyszy sprzedaży rzeczy. Co się zaś tyczy zgodności tego rodzaju przepisów krajowych z zasadą swobody przedsiębiorczości wynikającą z TFUE, to trybunał orzekł, że najwyższą wartością jest ochrona konsumentów. Dlatego możliwy jest taki zakaz jak obowiązujący w Belgii.

Absurdalne wymogi w polisie autocasco!

Ubezpieczyciel nie może wymagać, by kierowca po wypadku siedział w nocy przy aucie. W ogólnych warunkach ubezpieczenia wielu polis autocasco pojawia się klauzula pozwalająca odmówić wypłaty odszkodowania, jeśli kierowca "oddali się z miejsca zdarzenia". Czytając ją wprost, można by dojść do wniosku, że po dachowaniu trzeba zostać przy uszkodzonym aucie, nawet gdy jest środek nocy, a zdarzenie nastąpiło na odludziu. Chociaż jest to absurdalne, tak właśnie ten zapis interpretują ubezpieczyciele. W niedawnym orzeczeniu Sąd Okręgowy w Słupsku jednoznacznie rozstrzygnął, że nie mają do tego prawa. Sprawa dotyczyła mężczyzny, który jadąc do szpitala około godziny pierwszej w nocy, zauważył leżące na drodze zwierzę. Chcąc je ominąć, stracił panowanie nad pojazdem, wjechał do rowu i dachował. Jego komórka była rozładowana, więc nie mógł nikogo powiadomić o wypadku. Przez trzy godziny czekał, licząc na to, że ktoś wreszcie będzie przejeżdżał i się zatrzyma. W końcu postanowił iść do znajomego, który mieszkał kilka kilometrów od miejsca zdarzenia. Dotarł do niego ok. godz. 5 rano. Razem wrócili po samochód. Okazało się, że nie ma go już w rowie. Przejeżdżający patrol policji uznał, że może stanowić zagrożenie i zlecił odholowanie go na parking. Właściciel wyjaśnił sprawę z policją, zapłacił za odholowanie i odebrał rozbite auto. Później próbował uzyskać odszkodowanie. Ubezpieczyciel odmówił, uznając, że skoro kierowca oddalił się z miejsca zdarzenia, to prawdopodobnie był pijany, a to wyłącza odpowiedzialność towarzystwa. Oddalić się a zbiec... Sprawa trafiła do Sądu Rejonowego w Chojnicach. Ten uznał, że ubezpieczonemu należy się odszkodowanie. Zwrócił uwagę, że pozwane towarzystwo w żaden sposób nie udowodniło, by kierujący rzeczywiście był nietrzeźwy. W dalszej części uzasadnienia sąd skupił się na wykładni spornej klauzuli ogólnych warunków ubezpieczenia. Towarzystwo przekonywało, że należy ją rozumieć po prostu jako odejście od uszkodzonego pojazdu. Skład orzekający zwrócił jednak uwagę, że "oddalenie się" nigdzie nie zostało zdefiniowane. Sama klauzula występuje zaś w ustępie dotyczącym znajdowania się kierowcy pod wpływem alkoholu. - "W związku z tym usprawiedliwionym jest rozumienie tego terminu tożsamo z występującym na tle przepisów karnych oraz prawa drogowego zbiegnięcia. Zarówno bowiem ustawowe pojęcie zbiegnięcia, jak i oddalenia ma na celu usankcjonowanie zachowania mającego na celu uniknięcie odpowiedzialności, uniemożliwienie ustalenia przyczyn wypadku, a przede wszystkim stanu nietrzeźwości jego sprawcy" - zauważył sąd w uzasadnieniu. Podkreślił, że irracjonalnym byłoby rozumienie tego terminu inaczej, albowiem za takowe można by uznać także przejście 100 m celem poproszenia jakieś osoby o pomoc. Racjonalne działanie... Ubezpieczyciel nie zgodził się z tym wyrokiem i zaskarżył go do II instancji. Tu jednak także przegrał. Sąd Okręgowy w Słupsku nie miał wątpliwości, że odejście po kilku godzinach czekania na pomoc nie oznacza oddalenia się z miejsca zdarzenia. - Powód był wręcz uprawniony do tego, aby znajdując się w miejscu oddalonym od najbliższych zabudowań, w środku nocy, bez kontaktu telefonicznego z najbliższymi, policją czy też pomocą drogową, pozostawić samochód i udać się do pobliskiej miejscowości w celu uzyskania i sprowadzenia pomocy. Zdaniem SO takie zachowanie powoda należało uznać za racjonalne i usprawiedliwione okolicznościami - uzasadniła wyrok przewodnicząca składu orzekającego Mariola Watemborska. Odejście od samochodu nie zawsze będzie oddaleniem się z miejsca wypadku.

Niższa cena, niższe odszkodowanie. Ubezpieczenie kupujmy rozważnie!

Negocjując ubezpieczenie mieszkania, można uzyskać nawet 30-proc. zniżkę w składce. Eksperci: bądźmy ostrożni! Ubezpieczyciele po intensywniej wojnie cenowej na rynku komunikacyjnym przystąpili do walki o klienta w ubezpieczeniach majątkowych. Warta daje gwarancję najniższej ceny, a Liberty Direct oferuje od ceny Warty jeszcze 20-proc. upust. Proama, która od niedawna oferuje ubezpieczenia majątkowe wszystkim, którzy mają u niej polisę komunikacyjną, daje 50 zł zniżki na zakup ubezpieczenia domu lub mieszkania, jeśli składka będzie wyższa niż 250 zł. Powód wzmożonych promocji? Spadające wpływy ze sprzedaży tych polis, za I kw. sięgnęły one 249 mln zł, podczas gdy rok wcześniej zakładom udało się zebrać z rynku 253 mln zł. - Firmy, które od niedawna sprzedają jakiś rodzaj ubezpieczenia, bardzo chętnie zjeżdżają z cen, tym bardziej że 85 proc. klientów przy wyborze polisy kieruje się właśnie tym, ile muszą zapłacić - wyjaśnia Marcin Tarczyński, analityk Polskiej Izby Ubezpieczeń. - Jednak powinniśmy większą wagę przywiązywać do tego, co znajduje się w środku. Za niższą cenę na pewno nie dostaniemy wszystkiego, co inny zakład oferuje drożej - dodaje Tarczyński. Klient, któremu udało się wynegocjować 30-proc. zniżkę, przyznaje: zrezygnowałem z dodatków typu assistance, bo i tak nigdy z tego nie korzystałem, a suma gwarancyjna przy OC, jaką zaproponowało mi Liberty Direct, wynosi 10 tys. zł, tymczasem wcześniej miałem 50 tys. zł. Rafał Karski, dyrektor sprzedaży i marketingu Liberty Direct, zapewnia, że jego firma bardzo uważnie kalkuluje stawki, aby cena była atrakcyjna dla klienta, adekwatna do jakości i przede wszystkim, żeby gwarantowała pokrycie ryzyka ubezpieczeniowego. Karski przyznaje, że rywalizacja między ubezpieczycielami nie ogranicza się do ceny. Niektórych aspektów walki klienci nie dostrzegają, gdyż dotyczą one sprzedawców polis. - Walka na rynku sprawia, że firmy konkurują także prowizjami agencyjnymi - uważa Karski. Rosną wynagrodzenia dla pośredników i skracany jest czas, w którym mogą liczyć na ich przelanie, od momentu sprzedania polisy. W ocenie Tomasza Bursy, analityka Ipopema Securities, toczona wojna cenowa świadczy o tym, że gracze nie pamiętają skutków ostatniej wojny cenowej. - Menedżerowie znów są nastawieni na osiągnięcie wysokiego wskaźnika sprzedażowego, nie patrzą na wyniki rentowności - zaznacza Bursa. - Stąd ceny są śmieszne, jednak wypłaty odszkodowań wcale nie spadają - dodaje. W I kw. tego roku zakłady wypłaciły z polis mieszkaniowych 63,5 mln zł, zaś rok temu o tym czasie ponad 2 mln zł mniej. Wprawdzie w segmencie ubezpieczeń mieszkaniowych ta rentowność jest jeszcze dość wysoka, jednak malejące ceny powodują, że towarzystwa w mniejszym stopniu będą sobie mogły rekompensować straty w innych segmentach biznesu. Od lat nierentowna jest np. sprzedaż polis komunikacyjnych OC. Z tego też powodu Bursa nie sądzi, aby zabiegi ubezpieczycieli uchroniły ich przed pogarszającymi się z kwartału na kwartał wynikami. Szacuje, że w całym roku składka przypisana brutto będzie niższa niż w ubiegłym roku o ok. 2 proc. Ostatni raz ubezpieczyciele osiągnęli minusowy wynik w sprzedaży ubezpieczeń majątkowych w 2002 r. Przypis składki spadł wówczas w porównaniu z 2001 r. o ok. jeden procent.

Uczeń z polisą, ale bez ochrony!

Aż 80 proc. uczącej się młodzieży korzysta z ubezpieczeń kupionych w szkole - wynika z danych Biura Rzecznika Ubezpieczonych. Niestety taka polisa często zawiera bardzo ubogi zakres zabezpieczenia. Wakacje to czas wyboru ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków na kolejny rok szkolny. Według danych Ministerstwa Edukacji Narodowej w minionym roku szkolnym w Polsce było 4 mln 669 tys. uczniów. Można więc szacować, że ok. 3 mln 700 tys. z nich miało szkolne polisy NNW za ok. 740 mln zł. Tak duża popularność tego ubezpieczenia jest o tyle ciekawa, że nie jest ono obowiązkowe. Większość rodziców decyduje się jednak na ochronę w ramach ubezpieczenia grupowego w szkole, bo jest to tańsze i prostsze niż zawarcie indywidualnej umowy z ubezpieczycielem. - Z reguły jest tak, że dziecko przychodzi do domu z informacją, jaką kwotę ma zanieść wychowawcy na ubezpieczenie. Rodzice z reguły dają pieniądze, nie interesując się, co w zamian dostają - wyjaśnia Marcin Tarczyński, analityk Polskiej Izby Ubezpieczeń. - Rozczarowanie przychodzi, gdy pociecha np. złamie rękę i okazuje się, że odszkodowanie jest symboliczne. Dlatego apeluję, by pytać, jakich wypłat można się spodziewać - dodaje. Z danych Systemu Informacji Oświatowej wynika, że w roku szkolnym 2011/2012 w szkołach naliczono ok. 70 tys. wypadków, czyli złamania bądź innego urazu doznał co 68. uczeń. Te dane dotyczą jednak tylko wypadków, które miały miejsce w szkole. - Biorąc pod uwagę, że ubezpieczenie działa też w czasie weekendów, ferii czy wakacji, liczba poszkodowanych uczniów na pewno jest większa - zauważa Anna Materny, dyrektor biura ubezpieczeń detalicznych w Gothaerze. - Wskazują na to nasze statystyki: na koniec 2012 r. co 24. ubezpieczony u nas uczeń zgłaszał się po odszkodowanie - dodaje. Podstawowy zakres ubezpieczenia obejmuje śmierć ubezpieczonego oraz trwały lub czasowy uszczerbek na zdrowiu, np. wstrząśnienie mózgu lub oparzenia. W ramach ochrony pokrywany jest też koszt zakupu środków pomocniczych, protez i innych przedmiotów ortopedycznych oraz leczenia. Jeśli szkoły chcą rozszerzyć zakres ochrony, to do ubezpieczenia mogą np. dołączyć ryzyko pobytu w szpitalu. PZU zaznacza, że jeżeli rodzice nie chcą skorzystać z wybranej przez szkołę ochrony, mogą zawrzeć ubezpieczenie NNW indywidualnie (lub wcale). - Muszą się jednak liczyć z tym, że nie jest to już ten sam produkt. Ma inny zakres świadczeń i jest zdecydowanie droższy - zaznacza Agnieszka Rosa z biura prasowego PZU. Oczywiście rodzice mogą chcieć płacić kilka złotych więcej ubezpieczenia szkolnego w zamian za lepszą ochronę. Dla przykładu suma ubezpieczenia NNW zawartego w PZU dla ubezpieczonej osoby wynosi od 1 tys. do 100 tys. zł. Odszkodowanie w takiej wysokości się dostaje, gdy uszczerbek na zdrowiu wyniesie 100 proc. oraz w razie śmierci ubezpieczonego. Cena waha się od 40 do 50 zł. Podobną ofertę ma Generali, tańszą polisę za 35-40 zł rocznie można dostać w Concordia Ubezpieczenia. Z kolei Polisa Życie sprzedaje ubezpieczenia szkolne już od 15 zł, oferując za to ochronę przez 24 godziny na dobę na całym świecie, również podczas wakacji, zielonych szkół oraz wycieczek szkolnych. Szkoły najczęściej wybierają sumy ubezpieczenia pomiędzy 10 a 20 tys. zł. Składka roczna od jednego ucznia zależy od wybranej sumy i zakresu ochrony, a także dotychczasowego przebiegu ubezpieczenia i może wynosić od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych. Tania szkoła... Oceny ofert grupowych polis dla dzieci nie zawsze dokonywane są ze względu na jakość ochrony, lecz z uwagi na dodatkowe korzyści, m.in. zniżki na ubezpieczenie nauczycieli czy budynku szkoły. Powód: skromne możliwości finansowe szkół. 15 lat temu powstała Nauczycielska Agencja Ubezpieczeniowa, której celem jest negocjowanie ofert dla całego środowiska, dostęp do produktów ubezpieczeniowych przygotowanych pod kątem potrzeb szkół. Współpracuje z 10 towarzystwami ubezpieczeniowymi, rocznie obsługuje ponad 7 tys. zgłoszeń nieszczęśliwych wypadków i wypłaca ponad milion świadczeń. W minionym roku objęła ochroną około 612 placówek i 160 tys. ubezpieczonych.

V. UBEZPIECZENIE OSZKLEŃ

Przedmiot i zakres ubezpieczenia

§ 26

Pod warunkiem ubezpieczenia mieszkania, domu jednorodzinnego razem ze stałymi elementami lub stałych elementów - od zdarzeń losowych - oszklenia znajdujące się w mieszkaniu lub domu jednorodzinnym mogą zostać objęte ochroną ubezpieczeniową od szkód powstałych wskutek ich stłuczenia lub pęknięcia.

Wyłączenia odpowiedzialności

§ 27

Ochroną ubezpieczeniową nie są objęte:

1) szklane i kamienne wykładziny podłogowe,

2) szkody o wartości do 100 zł.

§ 28

Z zakresu ochrony ubezpieczeniowej wyłączone są szkody:

1) polegające na poplamieniu, zmianie barw, zadrapaniu, porysowaniu lub odpryśnięciu kawałków powierzchni przedmiotu ubezpieczenia,

2) powstałe podczas przewozu, montażu lub demontażu przedmiotu ubezpieczenia, prowadzenia prac konserwacyjnych lub naprawczych,

3) powstałe w wyniku nieprawidłowego montażu lub wady produkcyjnej przedmiotu ubezpieczenia,

4) powstałe w wyniku działania energii jądrowej lub skażenia radioaktywnego, promieni laserowych i maserowych oraz pola magnetycznego i elektromagnetycznego.

Suma ubezpieczenia

§ 29

1. Sumę ubezpieczenia dla oszkleń ustala się według wartości odtworzeniowej.

2. Sumę ubezpieczenia ustala Ubezpieczający i stanowi ona górną granicę odpowiedzialności Ergo Hestii za jeden i wszystkie wypadki w okresie ubezpieczenia.

3. Suma ubezpieczenia powinna obejmować wartość ubezpieczonych przedmiotów zwiększoną o koszt demontażu, montażu i transportu.

4. Po wypłacie odszkodowania suma ubezpieczenia zmniejsza się o kwotę wypłaconego odszkodowania. W przypadku całkowitego wyczerpania sumy ubezpieczenia umowa ubezpieczenia oszkleń wygasa.

5. Za zgodą Ergo Hestii Ubezpieczający może uzupełnić sumę ubezpieczenia, wypełniając nowy wniosek ubezpieczeniowy i opłacając dodatkową składkę.

Ustalenie rozmiaru szkody

§ 30

1. Rozmiar szkody określa Ergo Hestia na podstawie cen z dnia ustalania odszkodowania według kosztów zakupu przedmiotów tego samego rodzaju, gatunku, materiału i wymiarów z uwzględnieniem zakresu rzeczywistej szkody. Wartość ta jest powiększana o niezbędne koszty demontażu i montażu oraz koszty transportu.

2. Koszt zakupu, demontażu, montażu oraz transportu musi być udokumentowany rachunkiem.

SUMA UBEZPIECZENIA

§ 14

Suma ubezpieczenia stanowi górny limit odpowiedzialności Ergo Hestii.

§ 15

1. W ubezpieczeniu pojazdów mechanicznych od utraty, zniszczenia lub uszkodzenia sumę ubezpieczenia deklaruje Ubezpieczający. Suma ubezpieczenia powinna odpowiadać wartości rynkowej pojazdu na dzień zawarcia umowy ubezpieczenia. Wartość rynkowa pojazdu jest ustalana w oparciu o system "Eurotax" lub miesięcznik Info-Ekspert "Pojazdy samochodowe - wartości rynkowe", z zastrzeżeniem ust. 2 - 4.

2. Sumę ubezpieczenia fabrycznie nowego pojazdu, zakupionego u autoryzowanego dilera zajmującego się zawodowo sprzedażą pojazdów tej marki, można zadeklarować także w wysokości równej kwocie brutto określonej w fakturze sprzedaży tego pojazdu, jednak nie później niż w terminie jednego miesiąca od daty wystawienia faktury. Tak ustalona suma ubezpieczenia jest uznawana przez Ergo Hestia za wartość rynkową pojazdu przez okres nie dłuższy niż

12 miesięcy od dnia zawarcia umowy ubezpieczenia tego pojazdu pod warunkiem, że do dnia powstania zgłoszonej szkody pojazd nie uległ uszkodzeniu.

3. W przypadku braku możliwości określenia rzeczywistej wartości rynkowej pojazdu w oparciu o system "Eurotax" lub miesięcznik Info-Ekspert "Pojazdy samochodowe - wartości rynkowe", Ubezpieczający w porozumieniu z Ergo Hestią może skorzystać z innego, wiarygodnego źródła specjalistycznego wspólnie uzgodnionego pomiędzy Ubezpieczającym, a Ergo Hestią.

4. Na wniosek Ubezpieczającego Ergo Hestia przyjmuje sumę ubezpieczenia podwyższoną lub obniżoną o wartość większą niż 10% w stosunku do wartości określonej w systemie "Eurotax" lub w miesięczniku Info - Ekspert "Pojazdy samochodowe - wartości rynkowe", pod warunkiem dokonania wyceny pojazdu przez uprawnionego rzeczoznawcę w zakresie techniki samochodowej. Koszt wyceny pojazdu przez rzeczoznawcę obciąża tę stronę umowy, która zleciła wycenę.

5. Na wniosek Ubezpieczającego, jeżeli Ubezpieczony uprawniony jest do odliczenia podatku VAT, suma ubezpieczenia określana jest bez uwzględniania podatku VAT.

6. Suma ubezpieczenia ulega każdorazowo zmniejszeniu o kwotę wypłaconego odszkodowania (konsumpcja sumy ubezpieczenia). W przypadku całkowitego wyczerpania sumy ubezpieczenia stosunek ubezpieczenia wygasa.

7. Za zgodą Ergo Hestii, w sytuacji wskazanej w ust. 6 powyżej, Ubezpieczający może uzupełnić sumę ubezpieczenia do wartości rynkowej pojazdu wypełniając nowy wniosek ubezpieczeniowy oraz przedstawiając Ergo Hestii pojazd do oględzin i opłacając dodatkową składkę.

8. Za opłatą dodatkowej składki umowa ubezpieczenia zostanie zawarta bez stosowania konsumpcji sumy ubezpieczenia.

§ 16

1. Sumę ubezpieczenia wyposażenia dodatkowego określa Ubezpieczający na podstawie cen detalicznych (brutto) przedmiotów tego samego lub podobnego rodzaju i gatunku, pomniejszonych o stopień zużycia, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

2. Sumę ubezpieczenia fabrycznie nowego wyposażenia dodatkowego można zadeklarować także w wysokości równej kwocie brutto określonej w fakturze sprzedaży tego wyposażenia, jednak nie później niż w terminie jednego miesiąca od daty wystawienia faktury.

3. Na wniosek Ubezpieczającego, jeżeli Ubezpieczony uprawniony jest do odliczenia podatku VAT, suma ubezpieczenia określana jest bez uwzględniania podatku VAT.

4. Suma ubezpieczenia wyposażenia dodatkowego nie może być wyższa niż 20% sumy ubezpieczenia pojazdu, jednak nie więcej niż 20.000 zł (brutto).

5. Suma ubezpieczenia wyposażenia dodatkowego ulega każdorazowo zmniejszeniu o kwotę wypłaconego odszkodowania (konsumpcja sumy ubezpieczenia). W przypadku całkowitego wyczerpania sumy ubezpieczenia stosunek ubezpieczenia w zakresie ubezpieczenia wyposażenia dodatkowego wygasa.

6. Za zgodą Ergo Hestii, w sytuacji wskazanej w ust. 5 powyżej Ubezpieczający może uzupełnić sumę ubezpieczenia wyposażenia dodatkowego wypełniając nowy wniosek ubezpieczeniowy, w granicach określonych w ust. 4.

7. Za opłatą dodatkowej składki umowa ubezpieczenia zostanie zawarta bez stosowania konsumpcji sumy ubezpieczenia.

8. Ubezpieczający może w każdym czasie trwania umowy ubezpieczenia podwyższyć sumę ubezpieczenia w granicach określonych w ust. 4, za opłatą dodatkowej składki.

UDZIAŁ WŁASNY

§ 17

1. Na wniosek Ubezpieczającego do umowy ubezpieczenia zostanie wprowadzony udział własny w wysokości określonej w umowie ubezpieczenia.

2. W przypadku wprowadzenia do umowy ubezpieczenia udziału własnego, o którym mowa w ust. 1, Ubezpieczający opłaca składkę w odpowiednio zmniejszonej wysokości.

USTALENIE ROZMIARU SZKODY

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 18

Wysokość odszkodowania ustala się w kwocie odpowiadającej rozmiarowi szkody w granicach sumy ubezpieczenia, z zastrzeżeniem postanowień § 19.

§ 19

W przypadku wprowadzenia do umowy udziału własnego wypłacane odszkodowanie pomniejszane jest o wysokość udziału własnego określonego w umowie ubezpieczenia.

§ 20

Rozmiar szkody w wyposażeniu dodatkowym pojazdu oraz wysokość odszkodowania ustala się według cen detalicznych przedmiotów tego samego lub podobnego rodzaju i gatunku, pomniejszonych o stopień zużycia do dnia szkody albo według wysokości kosztów naprawy - z zastrzeżeniem § 24; wysokość tych kosztów powinna być udokumentowana rachunkiem wykonawcy lub kalkulacją poszkodowanego, który szkodę usunął własnymi siłami.

§ 21

1. Niezależnie od odszkodowania ustalonego według zasad określonych w §§ 18-20 i 22-34 Ubezpieczonemu przysługuje zwrot poniesionych kosztów:

1) parkowania po szkodzie do czasu dokonania oględzin przez Ergo Hestię, jednak nie więcej niż 500 zł (brutto).

2) holowania pojazdu z miejsca wypadku do miejsca zamieszkania lub siedziby firmy Ubezpieczonego bądź naprawy, jednak do kwoty nie większej niż 2.000 zł (brutto), w odniesieniu do pojazdów innych niż objęte zakresem ubezpieczenia Hestia Car Assistance (HCA).

2. Łączna wysokość kosztów wymienionych w ust. 1 nie może być wyższa niż 10% sumy ubezpieczenia określonej w umowie.

SZKODA CAŁKOWITA

Przy sumie ubezpieczenia brutto

§ 22

1. W przypadku szkody całkowitej w pojeździe lub wyposażeniu dodatkowym, o ile Ubezpieczający zadeklarował sumę ubezpieczenia w kwocie brutto, Ergo Hestia ustala rozmiar szkody oraz wysokość odszkodowania w kwocie równej wartości rynkowej pojazdu z dnia powstania szkody, z zastrzeżeniem postanowień §§ 18 i 23.

2. Wartość rynkowa pojazdu na dzień powstania szkody ustalana jest w oparciu o to samo źródło wyceny, jakie zastosowano przy określeniu wysokości sumy ubezpieczenia w dniu zawierania umowy ubezpieczenia, zgodnie z § 15.

§ 23

1. Rozmiar szkody całkowitej zmniejsza się o wartość brutto pozostałości tj. nieuszkodzonych bądź uszkodzonych w niewielkim stopniu i przedstawiających wartość użytkową i majątkową części lub zespołów pojazdu, a także całego pojazdu w stanie uszkodzonym, które mogą być przeznaczone do dalszego użytku lub sprzedaży.

2. W przypadku wyrażenia przez Ergo Hestię zgody na przeniesienie prawa własności pozostałości na jej rzecz, wysokości odszkodowania nie zmniejsza się o wartość pozostałości.

3. Wartość pozostałości ustala się na podstawie aktualnych cen brutto (notowań rynkowych) obowiązujących na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, przy uwzględnieniu stopnia ich zużycia. Przy sumie ubezpieczenia netto

§ 24

W przypadku zadeklarowania przez Ubezpieczającego w umowie ubezpieczenia sumy ubezpieczenia netto, ustalenie rozmiaru szkody oraz wysokości odszkodowania, jak również zwrot kosztów, o których mowa w § 21 dokonywane są zgodnie z §§ 21-23 bez uwzględnienia podatku VAT.

SZKODA CZĘŚCIOWA

§ 25

W zależności od sposobu ustalania rozmiaru szkody przyjętego w umowie ubezpieczenia, ustalenie rozmiaru szkody częściowej oraz wysokość odszkodowania następuje w wariancie kosztorysowym lub serwisowym, z zastrzeżeniem postanowień § 28 ust. 2 oraz § 36 ust. 3.

§ 26

1. W przypadku szkody częściowej pojazdu lub wyposażenia dodatkowego Ergo Hestia ustala rozmiar szkody w kwocie odpowiadającej kosztom naprawy, wynikającej z zastosowania cen usług i części zamiennych w wartościach brutto lub netto zależnie od zadeklarowanej przez Ubezpieczającego sumy ubezpieczenia obowiązujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w dniu ustalenia odszkodowania, z zastrzeżeniem postanowień §§ 19-22, 25 i 27-35.

2. Rozmiar szkody częściowej, o której mowa w ust. 1, obejmuje koszty naprawy zgodne z zakresem uszkodzeń opisanych w protokole szkody (ocenie technicznej) sporządzonej przez Ergo Hestię (lub na jej zlecenie) i powstałych bezpośrednio w zgłoszonym wypadku.

CASCO WARIANT SERWISOWY

§ 27

W przypadku przyjęcia w umowie ubezpieczenia wariantu serwisowego rozpoczęcie naprawy pojazdu, sposób naprawy i wysokość jej kosztów wymagają każdorazowego uprzedniego uzgodnienia z Ergo Hestią. Przy sumie ubezpieczenia brutto

§ 28

1. W przypadku zadeklarowania przez Ubezpieczającego w umowie ubezpieczenia wariantu serwisowego przy sumie ubezpieczenia brutto, ustalenie rozmiaru szkody oraz wysokość odszkodowania częściowej następuje po przedłożeniu faktur dokumentujących naprawę pojazdu według uprzednio uzgodnionych z Ergo Hestią kosztów i sposobu naprawy pojazdu przez zakład dokonujący tej naprawy, w oparciu o:

1) normy czasowe producenta pojazdu ujęte w systemie Audatex,

2) średnią stawkę za 1 roboczogodzinę adekwatną dla warsztatu naprawczego,

3) ceny części i materiałów producenta pojazdu ujęte w systemie Audatex, nie więcej niż średnie ceny zalecane przez producenta pojazdu lub oficjalnego importera do stosowania przez ich sieć serwisową.

2. Pomimo zadeklarowania przez Ubezpieczającego w umowie ubezpieczenia wariantu serwisowego przy sumie ubezpieczenia brutto, Ergo Hestia na wniosek Ubezpieczonego dokona ustalenia rozmiaru szkody częściowej w oparciu o wariant kosztorysowy, zgodnie z zasadami określonymi w § 33, z zastrzeżeniem postanowień ust. 3 poniżej.

3. Jeżeli całkowite koszty naprawy pojazdu przekraczają wartość ustaloną według wariantu kosztorysowego przy sumie ubezpieczenia brutto, ich uwzględnienie przy ustaleniu rozmiaru szkody (w tym również wysokość podatku VAT) wymaga przedłożenia przez Ubezpieczającego kompletu oryginałów faktur dotyczących robocizny, części zamiennych i materiałów (w tym lakierniczych).

4. W razie udokumentowania fakturami naprawy pojazdu dokonanej bez uprzedniego uzgodnienia z Ergo Hestią, koszty naprawy podlegają weryfikacji do średniej arytmetycznej cen usług naprawczych stosowanych na terenie powiatu właściwego dla miejsca stałego zameldowania lub miejsca siedziby firmy Ubezpieczonego lub w przypadku gdy pojazd jest przedmiotem leasingu lub stanowi zabezpieczenie kredytu, Ubezpieczającego, nie więcej niż 100 zł brutto za 1 roboczogodzinę prac blacharskich, lakierniczych i mechanicznych. Natomiast ceny części zamiennych i materiałów (w tym lakierniczych) podlegają weryfikacji maksymalnie do wartości brutto zawartych w systemie Audatex, pomniejszonych o wysokość zużycia eksploatacyjnego, o którym mowa w § 33 ust. 2.

5. W przypadku przekazania Ergo Hestii kopii faktur dokumentujących naprawę pojazdu, jeżeli Ubezpieczony, będący przedsiębiorcą uprawniony jest do odliczenia podatku VAT, ustalenie rozmiaru szkody następuje bez uwzględnienia podatku VAT (netto).

§ 29

1. Ergo Hestia zastrzega sobie prawo do sprawdzenia przed ustaleniem rozmiaru szkody zgodności dokonanej naprawy z zakresem i kwalifikacją w protokole szkody oraz przedłożonymi fakturami bądź rachunkami za naprawę.

2. W przypadku stwierdzenia niezgodności dokonanej naprawy z zakresem i kwalifikacją zawartą w protokole szkody lub rachunkach bądź fakturach za naprawę, Ergo Hestia ustala rozmiar szkody w oparciu o faktycznie wykonany zakres i sposób naprawy nie więcej, niż określony w protokole szkody sporządzonym przed przystąpieniem do naprawy.

§ 30

1. Przy wymianie ogumienia, akumulatora i elementów układu wydechowego jak również elementów ciernych układu hamulcowego, do ustalenia wysokości szkody przyjmuje się cenę nowego elementu, pomniejszoną o stopień jego zużycia określony w protokole szkody.

2. W przypadku stwierdzenia w elementach zakwalifikowanych do wymiany wcześniejszych uszkodzeń lub napraw Ergo Hestia obniży wartość odszkodowania za takie elementy stosownie do rozmiaru wcześniejszych ich uszkodzeń, niezależnie od zużycia eksploatacyjnego, o którym mowa w § 33 ust. 2.

§ 31

Górnym limitem odpowiedzialności Ergo Hestii jest przyjęta w umowie suma ubezpieczenia brutto. Przy sumie ubezpieczenia netto

§ 32

1. W przypadku przyjęcia w umowie ubezpieczenia wariantu serwisowego przy sumie ubezpieczenia netto dla szkód częściowych, rozmiar szkody oraz wysokość odszkodowania ustalana jest na zasadach identycznych jak dla wariantu serwisowego przy sumie ubezpieczenia brutto dla szkód częściowych jednak bez uwzględnienia wartości podatku VAT (netto).

2. Górnym limitem odpowiedzialności Ergo Hestii jest przyjęta w umowie suma ubezpieczenia netto.

CASCO WARIANT KOSZTORYSOWY

Przy sumie ubezpieczenia brutto

§ 33

1. W przypadku przyjęcia w umowie ubezpieczenia wariantu kosztorysowego przy sumie ubezpieczenia brutto, ustalenie rozmiaru szkody częściowej oraz wysokość odszkodowania następuje na podstawie wyceny dokonanej przez Ergo Hestię w oparciu o zasady zawarte w systemie Audatex, z uwzględnieniem podatku VAT, tzn. według:

1) norm czasowych operacji naprawczych określonych przez producenta pojazdu i ujętych w systemie Audatex,

2) stawki roboczogodziny w wysokości 65 zł (brutto) za prace blacharskie, mechaniczne i lakiernicze,

3) zawartego w ocenie technicznej wykazu części (zespołów) zakwalifikowanych do wymiany, według średnich cen brutto części sygnowanych marką alternatywną do marki producenta pojazdu (zamienników), oraz materiałów, zawartych w systemie Audatex.

2. W przypadku braku w przywołanym systemie cen części sygnowanych marką alternatywną do marki producenta pojazdu (zamienników), do rozliczenia przyjmuje się zawarte w systemie Audatex ceny brutto części pochodzących od producenta pojazdu (części oryginalne), pomniejszone o wskazane w poniższej tabeli zużycie eksploatacyjne, zależne od okresu eksploatacji pojazdu, z zastrzeżeniem postanowień ust. 3.

3. Jeżeli w okresie eksploatacji pojazdu dokonano wymiany części, których wartość została udokumentowana oryginałami rachunków, wysokość zużycia eksploatacyjnego ustalana jest indywidualnie przy uwzględnieniu okresu użytkowania tych części.

4. Jeżeli ceny brutto części zamiennych, ustalone w sposób opisany w ust. 1 pkt 3) (zamienniki) są wyższe od cen ustalonych zgodnie z ust. 2 (części oryginalne z amortyzacją), w ustalaniu rozmiaru szkody uwzględnia się niższą z wymienionych cen.

5. Górnym limitem odpowiedzialności Ergo Hestii jest przyjęta w umowie suma ubezpieczenia brutto. Przy sumie ubezpieczenia netto

§ 34

1. W przypadku zadeklarowania przez Ubezpieczającego w umowie ubezpieczenia wariantu kosztorysowego przy sumie ubezpieczenia netto dla szkód częściowych rozmiar szkody oraz wysokość odszkodowania do wypłaty ustalana jest na zasadach identycznych jak dla wariantu kosztorysowego przy sumie ubezpieczenia brutto dla szkód częściowych jednak bez uwzględnienia wartości podatku VAT (netto).

2. Górnym limitem odpowiedzialności Ergo Hestii jest przyjęta w umowie suma ubezpieczenia netto.

KRADZIEŻ

§ 35

W przypadku szkód częściowych polegających na kradzieży przedmiotu ubezpieczenia, w tym także jego zniszczeniu lub uszkodzeniu mającym bezpośredni związek z dokonaniem kradzieży, ustalenie rozmiaru szkody częściowej odbywa się na zasadach identycznych jak wybrany w umowie ubezpieczenia wariant ustalenia rozmiaru szkody częściowej w zakresie ubezpieczenia Casco określony w § 7.
Ergo Hestia
ul. Witosa 25, Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie.
Telefon: 698838495, 896512097 http://www.hestiaolsztyn.pl
Ubezpieczenie Olsztyn | Ubezpieczenie Olsztyn | Ubezpieczenie